Těhotenské „psssst“!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

V dnešním článku jsem se rozhodla poodhalit některá těhotenská trápení, o nichž se moc nemluví. Přitom trápí téměř každou těhuli.

Co těhotenství, to originál. Někdo o něm prakticky neví, téměř nepřibírá, nezvrací, nepraká mu kůže,… A jiné ženy padají únavou, vody v sobě zadržují víc než Rožmberk a bez nepropustného pytlíku by nevyšly z domu. Já jsem, myslím, někde ve zlatém středu :). A tady jsou pikantnosti, které zaskočily mě:

Hemoroidy

Jasně, že jsem je měla už dřív! Kdo je dnes nemá? Každá druhá kancelářská krysa, profesionální řidič a stranou ostatně nezůstávají ani sportovci. Tohle „rodinné dědictví“ jsem neřešila, měla jsem pár osvědčených tipů, jak s ním bojovat, a to mi stačilo. S příchodem 3. trimestru se ale ty potvory ozvaly v plné síle. Přestože jsem zatím přibrala krásných 5 kilo, miminko sílí a tlak na břicho a oblast pánve se stupňuje. Jestliže jsem předtím jakž takž věděla, co je hemoroid a jak vzniká, dnes důvěrně znám jeho „vyhřezlou variantu“, trombózu a další fajnovosti.

  • Nečekejte, že vás někdo hemoroidů v těhotenství zbaví. Jak řekl můj miloučký a prakticky dvorní lékař MUDr. Kouda, veškeré zákroky tohoto typu v těhotenství mohou vyvolat kontrakce a v pokročilém stadiu i předčasný porod. Takže: vydržet! Nicméně předepsal mi lék DETRALEX, který mohou užívat i těhotné a kojící ženy, a který zabral přímo zázračně! Na cca 14denní kúru počítejte přes 300 Kč, ale skutečně se to vyplatí!
  • Blahodárný vliv má LEHKÁ chůze a ležení na levém boku (na zádech a pravém boku si zbytečně tlačíte dutou žílu, která zajišťuje správné prokrvení). Z principu se vyhýbáme dlouhému sezení, a když už, tak jedině na nafukovacím kruhu!
  • Hygiena je základ – ÚZKOSTLIVÁ hygiena! To znamená lehká vlažná sprcha nejlépe po každé toaletě. Žádný navoněný toaleťák, natož pak vlhčené ubrousky, proboha!
  • Na pomoc si pozvěte bylinky. Účinné jsou masti z dubové kůry (pozor, trochu štípou, ale je to žádoucí), v těhotenství se smí i Hemostop Gel (má grády :-)) a přírodní lék Detralex, který lez brát v těhotenství i během kojení. Je to zázrak.
  • Posilujte pánevní dno! K tomuto účelu vám sem přikládám odkaz na článek, který jsem nedávno psala pro web Celostní medicína. Díky silným svalům pánevního dna hemoroidy.. jak to říct… zůstávají na svém místě.
Chůze ála kačer

S nástupem třetího trimestru se mi začalo rozvolňovat snad úplně všechno: pohyb (jinak to ani nejde :)), nálady a hlavně pánev. Vzhledem k tomu, že jsem před rokem podstoupila nepříjemnou operaci kostrče, zdá se mi bolest ještě intenzivnější. Co mě však zaskočilo zcela nepřipravenou, bylo rozvolňování (rozestup) stydké spony. Také jste nevěděli, že něco takového vůbec existuje? Já také neměla tušení, dokud pan doktor při vyšetření a mém zafňukání, že někdy prostě musím „chodit“ po čtyřech, neudeřil hřebík přímo na hlavičku! „Auuuuuuuuuu“, zařvala jsem, jakmile zatlačil, kam neměl. „Omlouvám se, musím zjistit, jak je to vážné“, pokrčil rameny a navzdory mému nenávistnému pohledu pokračoval. Výsledek? Rozestup pánve a rozvolňování této spony potkají téměř každou těhotnou. Nikdy to však nesmí zajít do extrému, protože pak hrozí komplikace při porodu i po něm a občas se v zájmu zdraví rodičky musí přistoupit na císařský řez.

  • Úžasnou pomoc jsem našla ve cvičení na míči. Nechodím na kurzy a necvičím podle YouTube, zkrátka sázím na své pocity. Na míči sedím obkročmo i s nohami u sebe, kroužím pánví dokola, propínám záda, občas zaujmu pozici žáby (nohy obkročmo na míči a nakláním se před sebe k zemi, dokud se neopřu dlaněmi o podlahu), báječné je také lehké pohupování ze strany na stranu. Obvykle mi to pomůže tak, že pak můžu klidně spát (jindy se totiž bolestí jen těžko převaluju z boku na bok, je to opravdu utrpení).
  • Vyplatí se investovat do těhotenského bederního pásu nebo speciálních pánevních pásů, které sice vypadají příšerně, ale představují úlevu i skvělou prevenci. A pokud máte fajn gynekologa, obvoďáka nebo doktora na rehabilitaci, může vám pojišťovna tyto pomůcky hravě proplatit :).
Drzá prsa

Jednou se zvětší za noc prakticky o číslo, aby za pár týdnů zase na chvíli splaskla, jejich vrcholky dávno nejsou tak decentní a roztomilé, ale podivně se zbarvují, vystupují, a navíc mohou být i zatraceně podrážděné – v tu chvíli prostě nenávidíte vyztužené podprsenky, volná ani obepnutá trička, spaní na zádech, natož na boku: prostě nesnášíte svá prsa a všechny a všechno, kdo nebo co vám o ně zavadí.

  • Doporučuju jim věnovat maximální péči, protože nejen břicho, ale i ona dostávají zabrat, a to hlavně pod návalem hormonálních změn. Mažte je, dopřávejte si masáž za pomoci teplých olejů (do druhého trimestru, pak s masáží opatrně). Doporučuju Olej pro péči o poprsí s karobem od Bioaromy
  • bambucké máslo od Purity Vision nebo kávový olej od Renovality.
  • Kamarádka mi dala skvělý tip (vlastně nevím, jestli je skvělý, ale dám na ni :)): prsa na kojení připravit ještě před kojením. Jak? Co nejvíce je „větrat„, potírat Purelanem (pokud jsou citlivá, přesušují se a podobně) a jednou dvakrát denně také kostkou ledu. Měla by se stát méně citlivá.

Od třetího trimestru bacha na dráždění prsou (rada zejména pro vášnivé pány): dráždění bradavek spouští produkci oxytocinu, který může v krajních případech dokonce vyvolat porod. Takže intimnosti jo, ale  „vocaď pocaď“!

 

 

Sdílet.

O autorovi

Zanechte odpověď